Alabaster - Université Bordeaux Montaigne

Nouvelles publications

The colours of English alabaster panels.

couverture de The colours of English alabaster panels. Medieval polychromy, production and perception

Markus Schlicht, Aurélie Mounier, Maud Mulliez publient “The colours of English alabaster panels. Medieval polychromy, production and perception” aux éditions Ausonius en libre accès

 

Between c. 1350 and 1550, English sculptors carved thousands of panels depicting religious scenes from alabaster quarries around Nottingham. Exported throughout Europe, these polychrome reliefs were originally often assembled to form altarpieces. Their coloured epidermis, an integral part of these artworks, has now often disappeared. 

A multidisciplinary team (art historian, archaeologist, artist specializing in ancient polychromies, 3D engineers and optodigital researcher) has analyzed and reconstructed the polychromy of several of these English panels preserved in the Bordeaux region. The physico-chemical analyses permitted to determine the nature of the materials employed and to recreate the paints used by the painters. These data served to produce an alabaster facsimile as well as three 3D models with their digital polychromy. 

As the polychromy of English alabasters is highly standardized, these examples can be considered representative of the aspect that the vast majority of the panels must have shown. The study thus allows us to address broader themes, such as the aesthetic and symbolic qualities of the colours used by the alabastermen, or the way in which the polychromy was perceived by the medieval viewer. 

 

Cet ouvrage est la traduction anglaise du livre paru en 2021 sur la plateforme UN@, Les couleurs des albâtres anglais. Polychromie, production et perception médiévales.

 

Markus Schlicht (markus.schlicht @ u-bordeaux-montaigne.fr) est historien de l’art, chargé de recherches au CNRS (UMR 5607 Ausonius, CNRS / Université Bordeaux Montaigne, Pessac). Il a publié de nombreuses études sur l’architecture, la sculpture et la polychromie de la période gothique en France.

Aurélie Mounier (aurelie.mounier @ u-bordeaux-montaigne.fr) est ingénieure de recherche au CNRS (UMR 5060 IRAMAT-CRPAA, CNRS / Université Bordeaux Montaigne, Pessac). Elle développe des méthodes spectroscopiques non invasives pour l’étude des peintures anciennes, des pigments, des teintures, de la polychromie et des textiles.

Maud Mulliez (maud @ maudmulliez.com) est docteure en histoire de l’art et archéologie, sa thèse ayant porté sur les peintures murales romaines. Depuis plusieurs années, elle travaille sur des projets scientifiques (programmes de recherche ou expositions) basés sur l’archéologie expérimentale liée aux polychromies anciennes.

Pascal Mora est chef de projet de numérisation 3D chez Archeovision-Production (UMS 3657, SHS 3D, Université Bordeaux Montaigne et Université de Bordeaux, Pessac). Il s’est spécialisé dans la photogrammétrie et la confection de modèles virtuels.

Romain Pacanowski est chargé de recherche à l’INRIA dans l’équipe Manao depuis décembre 2020. Auparavant, il était ingénieur de recherche au LP2N (UMR 5298 CNRS / Université de Bordeaux), Institut d’Optique Graduate School (IOGS), Talence – France). Il travaille sur l’acquisition ainsi que la représentation numérique de l’apparence des objets.
Pour ce faire, il développe de nouveaux dispositifs d’acquisition. Il s’intéresse particulièrement à l’amélioration de la qualité métrologique et la vitesse d’acquisition de quantités de réflectance variant spatialement (SV-BRDF).

 

 

The colours of English alabaster panels. Medieval polychromy, production and perception
Collection : PrimaLun@ sur la plateforme UN@ éditions
EAN html : 9782356135155
Nombre de pages : 124
Libre accès immédiat (téléchargement pdf, lecture html)
Éditions : Ausonius éditions

The publication of the English version of this book was made possible thanks to the financial support of the University of Bordeaux Montaigne, its Ausonius and ArchéoSciences Research Institutes, the Federation of archaeological sciences of Bordeaux and the Archaeological sciences department of Bordeaux University.

Contact : una-editions @ u-bordeaux-montaigne.fr

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